Kunst en cultuur definiëren wie wij zijn als mens. Ze zijn van ons allemaal, maar ook voor ons allemaal. Ze helpen de mens om de betekenis en schoonheid van het bestaan te ervaren, maar ook om onze gedeelde geschiedenis te begrijpen en gezamenlijk te dromen over de toekomst. Kunst- en cultuuruitingen houden ons een spiegel voor en zetten aan tot nadenken. Voor een algemene omroep als AVROTROS zijn kunst en cultuur een belangrijke programma-technische bouwsteen. De omroep streeft ernaar met haar media-aanbod een belangrijke bijdrage te leveren aan de instandhouding en ontwikkeling van de gedeelde culturele identiteit in ons land. AVROTROS vindt dat kunst en cultuur in de breedte moeten worden omarmd en voor iedereen toegankelijk moeten worden gemaakt. AVROTROS geeft een podium aan kunst van oude en nieuwe meesters, podiumkunsten, architectuur, mode en een breed aanbod aan klassieke en populaire muziek, met toegankelijkheid als gemene deler. Kunst en cultuur zijn niet elitair, ze zijn voor iedereen.
Ook wij hebben de media hard nodig, om te laten zien dat kunst je leven een meerwaarde geeft.
Die toegankelijkheid wordt bereikt met programma’s die mensen en de verhalen achter die (creërende) mensen centraal stellen. Denk hierbij aan programma’s als Het Geheim van de Meester, Man en Kunst, Close Up en Historisch Bewijs. Wie zijn de mensen die in de programma’s centraal staan? Hoe hebben zij geleefd of hoe leven en werken zij? Die menselijke verhalen maken kunst en cultuur bereikbaar en invoelbaar. Het motto van de makers van de programma’s is ‘Meer weten is meer genieten’. AVROTROS vindt het een publieke taak om niet alleen iedere Nederlander in aanraking te brengen met kunst en cultuur, maar ook kunstenaars en cultuurmakers uit Nederland te ondersteunen. Tweerichtingsverkeer dus, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt in wat anderen ‘highbrow’- of ‘lowbrow’-cultuur zouden noemen. Kortom, programma’s die (Nederlandse) cultuur in de volle breedte tonen, duiden en toegankelijk maken, voor een groot publiek.
Veel van de AVROTROS-programma’s op het terrein van kunst en cultuur worden door een algemeen publiek bekeken of beluisterd. Dat geldt in het bijzonder voor de muziekprogramma’s. Die leveren door hun publieksomvang en hun verbindende vermogen een bijdrage aan de sociale cohesie in ons land en vervullen daarmee een belangrijke rol in de maatschappelijke functie van de publieke omroep. Het Sterren NL-platform biedt 24 uur per dag muziek van eigen bodem, terwijl AVROTROS op NPO Radio 2 en NPO 3FM de best beluisterde programma’s levert. AVROTROS is hofleverancier op NPO Radio 4, een klassieke zender die erop gericht is om klassieke muziek toegankelijk te maken voor een breed publiek en eventuele drempels bij luisteraars weg te nemen, iets wat AVROTROS al van nature doet met haar klassieke programma’s.
Van groot belang bij kunst- en cultuurbeleving zoals AVROTROS dat voor ogen heeft, is dat het publiek weet dat men erbij kan zijn. In 2021 (net als 2020) is dat door de coronamaatregelen iets verminderd, maar vaste waarden op dit vlak zijn onder meer Tussen Kunst en Kitsch, Opium op Oerol, Volle Zalen en Muziekfeest op het Plein, maar ook het Prinsengrachtconcert, Muziekcafé op NPO Radio 2, de klassieke concerten vanuit TivoliVredenburg en het Concertgebouw, en in 2021 – heel succesvol – het Eurovisie Songfestival. AVROTROS is de enige (publieke) omroepvereniging die met een uitgekiende en toegankelijke mix letterlijk alle lagen van de bevolking bereikt op het gebied van kunst en cultuur. Daarbij beperken we ons niet tot radio en televisie. De omroepvereniging wil inzetten op duurzame binding in de volle breedte, van onlineplatforms tot community’s rondom thema’s als Kunst (via onder meer het magazine Muze) en Klassiek (AVROTROS Klassiek). Kunst en cultuur zijn overal, kunst en cultuur zijn van iedereen.