Maatschappelijke betrokkenheid

In een tijd waarin ‘fake news’ en ongefundeerde meningen met steeds grotere regelmaat als feiten worden gepresenteerd, wil AVROTROS een baken van betrouwbaarheid zijn. AVROTROS vindt het op een toegankelijke manier presenteren van betrouwbare en onafhankelijke informatie een van de fundamenten van een goed functionerende democratische rechtsstaat. Het publiek heeft een bewezen behoefte aan betrouwbaarheid en onafhankelijkheid en juist daarin kan AVROTROS als algemene omroep voorzien. De berichtgeving is nooit gekleurd en vanuit haar neutrale rol is de omroep bij uitstek in staat opinie- en debatprogramma’s te brengen. Daarmee draagt AVROTROS in belangrijke mate bij aan het informatieaanbod van de publieke omroep. Door het publiek te stimuleren om actief deel te nemen aan de samenleving en op een open en eerlijke manier visies te delen, kan AVROTROS op een brede schaal de gevoelens uit de samenleving signaleren en een heel breed publiek aan zich binden.  

De crossmediale titel EenVandaag blijft op dit gebied het vlaggenschip. Zes dagen per week informeert EenVandaag op NPO 1 (gemiddeld 1,4 miljoen kijkers, 33% marktaandeel) de kijkers met toegankelijk nieuws dat ze helpt om het kaf van het koren te scheiden en zelf een mening te vormen. EenVandaag is veruit het best bekeken actualiteitenprogramma in Nederland en biedt informatievoorziening die niet elitair is, maar juist heel dicht bij het publiek staat, waarmee het programma een continue (online)dialoog onderhoudt. Vanuit die prominente positie heeft het programma ook een maatschappelijke voorbeeldfunctie. Dat uit zich onder meer in deelname aan het door BBC-presentator Ros Atkins geïnitieerde 50:50 Equality Project, waarin journalistieke producties streven naar een gelijkwaardige man-vrouwverdeling op het gebied van redactie, presentatie en interviews.